Het nieuwe hypotheekconcept van Independer.nl

Door de consument centraal te stellen en haar behoefte aan goede persoonlijke advisering, is de logische consequentie dat Independer.nl de kwaliteit van hypotheekadvies transparant maakt. Zoals de kwaliteit van een restaurant of hotel te vergelijken is door middel van een sterrenclassificatie, zo zal de kwaliteit van hypotheek advieskantoren binnenkort te vergelijken zijn door middel van een rapportcijfer.

Subjectieve en objectieve kwaliteit
Het rapportcijfer voor een advieskantoor bestaat uit twee onderdelen. Consumenten kunnen hun adviseur beoordelen middels een review. Zoals bij bijvoorbeeld Zoover.nl kan voor een hotel of bij Iens.nl voor een restaurant. Dit geeft de ervaring weer van de consument zoals deze het adviesgesprek heeft beleefd. Omdat een goede ervaring nog niet hoeft te betekenen dat het advies goed was en vice versa, heeft Independer.nl een kwaliteitsmeting toegevoegd. Bij de Kwaliteitscheck Hypotheekadviseur beantwoorden consumenten online ca. 50 vragen over het adviesproces. De consument krijgt naast een cijfer over het adviesproces in een uitgebreid rapport teruggekoppeld wat wel en wat niet voldoende is besproken. Met een toelichting en een lijst van tips kan de consument terug naar de adviseur en die onderdelen bespreken die onvoldoende aan bod zijn gekomen. Deze test, waarvan de resultaten aan het kantoor gekoppeld worden, is gebaseerd op de vragenlijst van de Autoriteit Financiƫle markten (AFM).

Consumenten positief over hun adviseur
Sinds mei j.l. hebben bijna 4.000 consumenten op Independer.nl een oordeel gegeven over hun hypotheekadviseur. Uit een eerste analyse blijkt dat consumenten vrij positief zijn over hun hypotheekadviseur: bijna tweederde geeft het cijfer 8 of hoger. Een op de vijf consumenten geeft een onvoldoende. Omdat de kwaliteitscheck hypotheekadviseur pas kort live is zijn daar nog geen cijfers van beschikbaar.

Intermediair krijgt eigen gratis pagina op Independer.nl
Zodra er voldoende waarnemingen zijn zullen de rapportcijfers van alle bank- en advieskantoren worden gepubliceerd. Ieder kantoor krijgt op Independer.nl een eigen pagina waar het kantoor zich kosteloos kan presenteren middels o.a. adresgegevens, foto en logo, openingstijden, haar adviseurs en aanstellingen. Daarbij wordt het rapportcijfer van het kantoor getoond en worden alle reviews gepubliceerd. Medio november krijgen alle intermediairs een inlogcode waarmee ze via een extranet hun pagina kunnen beheren.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.