Kwaliteitscheck Independer.nl versus AFM vragenlijst

Op basis van de ingevoerde gegevens geeft alleen Independer.nl een rapportcijfer over het adviesproces. Daarom wordt bij Independer.nl ook gevraagd naar de specifieke situatie (fase hypotheekproces) van de consument. Alleen de volgende antwoordopties zijn daarbij mogelijk:

  • Ik heb meerdere adviesgesprekken gehad, maar heb nog geen hypotheekofferte(s) aangevraagd.
  • Ik heb al één of meerdere hypotheekoffertes aangevraagd of ontvangen.
  • Ik heb inmiddels een hypotheek afgesloten.

De vragenlijst van AFM doet dit niet, zodat hun tool ‘checkjehypotheekgesprek’ ook gebruikt kan worden door consumenten die nog in een oriënterende fase van het hypotheekproces zitten. Daarom staan er in de vragenlijst van de AFM in bepaalde gevallen de antwoordoptie ‘n.v.t.’, terwijl dat niet het geval is bij Independer.nl. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteitstoetsing van het adviesproces zo zorgvuldig mogelijk wordt toegepast door Independer.nl zijn er nog de volgende verschillen:

  • Independer.nl legt de uitkomsten vast op adviseurniveau en vraagt bij welk hypotheekkantoor men advies heeft gehad
  • Independer.nl vraagt extra gegevens t.a.v. inkomen, hoogte van de hypotheek en waarde van de woning, waarmee bepaalde controlevragen worden gesteld. Independer.nl vraagt deze extra gegevens ook om de realiteit van de hypotheeksituatie te kunnen bepalen en op fraude te kunnen checken
  • De vragenlijst van Independer.nl bestaat uit twee onderdelen: een (subjectieve) beoordeling met onderbouwing en de (objectieve) kwaliteitsmeting van het adviesproces;

Het rapportcijfer geeft aan hoe goed de adviseur het adviesproces heeft doorlopen. Hoe hoger het cijfer, hoe beter de adviseur zijn werk heeft gedaan en hoe groter de kans dat de consument ook een juist hypotheekadvies heeft gehad. Het rapportcijfer wordt ook vergeleken met het landelijk gemiddelde. Bovendien wordt het rapportcijfer toegevoegd aan de gemiddelde score van het kantoor waar de hypotheekadviseur werkt. Zo maakt Independer.nl de kwaliteit van alle kantoren inzichtelijk en kunnen consumenten uiteindelijk een betere keuze maken voor een geschikte hypotheekadviseur.

Iedere afzonderlijke Kwaliteitscheck wordt handmatig beoordeeld en door geautomatiseerde systemen gecheckt op een groot aantal punten om fraude te voorkomen.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.