Scoremethodiek rapportcijfer

De totaalscore van een hypotheekkantoor wordt gebaseerd op twee soorten metingen:

  • Consumentenbeoordeling: het subjectieve oordeel van de consument over uw dienstverlening (de reviews);
  • Kwaliteitsmeting: de objectieve kwaliteitscheck van uw hypotheekadviesproces, gebaseerd op de vragenlijst van de AFM.

Het subjectieve oordeel en de objectieve kwaliteitsmeting van het adviesproces zijn gecombineerd in de vragenlijst van de Kwaliteitscheck. Maar het is ook mogelijk voor consumenten om alleen een beoordeling te doen.

Consumentenbeoordelingen worden tot 5 jaar terug meegenomen en kwaliteitsmetingen tot 3 jaar terug. Een kwaliteitsmeting uit 2005 telt dus niet mee.

In de eerste beta-versie van de module ‘Zoek hypotheekadviseur’ wordt de score alleen op de site getoond als een kantoor minimaal 3 beoordelingen en minimaal 2 kwaliteitsmetingen heeft gekregen. De minimale aantallen kunnen in de toekomst aangepast worden.

Dempingsfactor
Independer.nl hanteert een ‘dempingsfactor’ voor een betrouwbare weergave van de rapportcijfers. voor de berekening van het rapportcijfer voegen we een vast aantal van 5 waarnemingen met de gemiddelde NL score toe aan de waarnemingen van het kantoor. Vervolgens wordt het gemiddelde berekend. Als een kantoor weinig waarnemingen heeft gekregen wordt op deze manier een extreem hoge of lage scores ‘gedempt’. Bij veel waarnemingen heeft de demping nauwelijks nog effect.

Tabel score met correctie ( ‘dempingsfactor’)

Aantal waarnemingen Score Aantal toegevoegde waarnemingen Gemiddeld Score zonder correctie Score met correctie
Kantoor A 2 5 5 7 5 6,4
Kantoor B 25 5 5 7 5 5,3
Kantoor C 2 9 5 7 9 7,6
Kantoor D 25 9 5 7 9 8,7
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.