Waarom vraagt Independer meer gegevens in de Kwaliteitscheck dan de AFM?

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de vragenlijst van Independer en de AFM. Op basis van de ingevoerde gegevens geeft alleen Independer een rapportcijfer over het adviesproces. De vragenlijst van AFM doet dit niet, zodat deze ook gebruikt kan worden door consumenten die nog in een oriënterende fase van het hypotheekproces zitten. Bij Independer wordt iedere afzonderlijke Kwaliteitscheck handmatig beoordeeld en door geautomatiseerde systemen gecheckt op een groot aantal punten om fraude te kunnen opsporen. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteitstoetsing van het adviesproces zo zorgvuldig mogelijk wordt toegepast door Independer is er sprake van de volgende verschillen:

  • De vragenlijst van Independer bestaat uit twee onderdelen: een (subjectieve) review met onderbouwing en de (objectieve) kwaliteitsmeting van het adviesproces;
  • Independer legt de uitkomsten vast op adviseurniveau en vraagt bij welk hypotheekkantoor men advies heeft gehad.
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.