Consument kan ieder kantoor in Nederland beoordelen

Deze week hebben wij een reactie geplaatst op de column ‘Ik doe niet meer mee’ van Jos Koets op IEX.nl over onze Zoek Hypotheekadviseur module.

Helaas heeft Jos Koets na een goed telefonisch gesprek met ons zijn extranet-account opgezegd. Ook zou hij graag zijn kantoorgegevens van Zoek Hypotheekadviseur verwijderen, wat wij helaas niet kunnen doen.

Consument kan ieder kantoor in Nederland beoordelen
Consumenten die onze website bezoeken en een beoordeling achter willen laten over hun hypotheekadviseur, moeten ieder kantoor ook kunnen vinden. Is een kantoor niet vindbaar voor de consument, dan kan hij het advieskantoor zelf invoeren en hierna een beoordeling geven. Dit is ook de reden waarom wij geen kantoorgegevens verwijderen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar beoordelingswebsites zoals Zoover of Iens, ieder hotel of restaurant kan beoordeeld worden en de gegevens hiervan zullen ook niet worden verwijderd.

Privacywetgeving
Toen wij in 2010 Zoek Hypotheekadviseur lanceerden, hebben wij uiteraard laten onderzoeken of wij gegevens van ieder kantoor kunnen tonen. En het is toegestaan om kantoorgegevens, adresgegevens en naam van de adviseur(s) op de site te publiceren. Het is niet toegestaan om de naam van een adviseur in een review te tonen. De moderatoren van Independer.nl zullen een naam van een adviseur in een beoordeling daarom altijd vervangen door “*****”. Bovendien worden alle reviews alleen op kantoorniveau getoond en niet per adviseur.

Reactie op de column van Jos Koets

Beste Jos,

Ten eerste vinden wij het erg jammer dat je je account wilt opzeggen. Wij vinden het belangrijk dat iedere adviseur zijn bedrijf aan de consument op Independer.nl kan promoten. In tegenstelling tot andere websites zijn onze basisdiensten voor iedere adviseur helemaal gratis.
Graag willen wij van de mogelijkheid gebruik maken om op je artikel te reageren.

Kwaliteitscheck
De Kwaliteitscheck is door Independer.nl samen met de AFM ontwikkeld, de vragenlijsten zijn (voor zover wij nu weten) identiek. Uiteraard is de vormgeving afwijkend, waardoor het kan lijken of de vragenlijsten verschillen.
Wij hebben in september na verschillende suggesties uit de branche toelichtingen bij verschillende vragen geplaatst, zodat het voor de consument nog duidelijker is wat hij/zij moet antwoorden.

Boete’s AFM aan Rabobank
De Kwalteitscheck geeft geen beeld van de inhoud van het hypotheekadvies, maar van het verloop en de onderdelen van het adviesgesprek. De vragenlijst checkt of de belangrijkste onderdelen (zoals door de AFM vastgesteld) van het hypotheekadvies door de adviseur zijn besproken. Als alle onderdelen zijn besproken, neemt de kans op een goed hypotheekadvies toe.
De boete’s die de AFM oplegt aan bijvoorbeeld de Rabobank, gaan vooral over het inhoud van het advies en niet zoals door de Kwaliteitscheck gemeten besproken onderdelen van het hypotheekadviesgesprek.
Verder hebben de desbetreffende Rabobanken veelal consumentenbeoordelingen (mening van de klant over zijn hypotheekadviseur). Deze kan afwijken van het cijfer van de Kwaliteitscheck, maar ook van de mening van de AFM over de inhoud van het hypotheekadvies.

Awards
Een kantoor moet inderdaad minimaal 13 keer beoordeeld zijn (8 beoordelingen, 5 Kwaliteitschecks) om mee te dingen naar de Award Beste Hypotheekkantoor 2011. Wij hebben hiervoor gekozen omdat meer waarnemingen een beter beeld geven van een kantoor. Een consument zal bij het zoeken naar een hypotheekadviseur ook kijken naar het aantal beoordelingen en op basis hiervan een keuze maken.
Je hebt zeker een punt dat kleine kantoren hier minder snel voor in aanmerking komen. We hebben deze suggestie van verschillende kantoren ontvangen en zullen kijken of we hier bij de Awards 2012 rekening mee kunnen houden.

Fraude & Zero Tolerance
In je artikel geef je aan dat je het Zero Tolerance beleid hebt gelezen. Hierin geven wij duidelijk aan dat partijdige beoordelingen niet zijn toegestaan en de consequenties die wij eraan verbinden wanneer je dit wel doet/laat doen. Je hebt hierin gelijk wanneer je zegt dat het moeilijk is om deze te controleren. Wij hebben verschillende controles en filters bij het moderaten van beoordelingen, we wijzen geregeld beoordelingen die (vermoedelijk) partijdig zijn af en geven het kantoor een officiele waarschuwing.

Bij een ernstig vermoeden van fraude doen wij een diepgaand onderzoek naar het kantoor. Als we daarmee partijdige beïnvloeding kunnen aantonen nemen we forse maatregelen. We verwijderen dan alle beoordelingen en Kwaliteitschecks en ook de kantoorgegevens en plaatsen een melding bij het desbetreffende kantoor. Dat hebben we inmiddels in 3 gevallen moeten doen. In alle situaties betrof dat een kantoor dat daarvoor heel hoog genoteerd stond.

Audit
Als laatste kunnen wij je vertellen dat er in september een externe audit heeft plaatsgevonden door een gerenommeerd accountants kantoor. Zij hebben al onze processen beoordeeld. Ook hebben zij ons fraudebeleid onder de loep genomen. Wij verwachten de officiële Assurance Verklaring binnen enkele weken.

Als laatste nodigen we je graag uit om contact op te nemen met ons hypotheekteam om eens van gedachten te wisselen. Wij zijn bereikbaar op 035-6265585 of via extranethypotheken@independer.nl

 

Reacties op dit artikel:
  1. Hans schreef op 25 oktober 2011 om 21:19

    “De Kwaliteitscheck is door Independer.nl samen met de AFM ontwikkeld”

    Geloof dat jullie een klap van de molen hebben gehad.
    Stop toch eens met dat betwetigere gedoe en probeer eens op een normale manier je brood te verdienen; Independer.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.