Klant betaalt graag meer voor goed advies

Beoordelingen geven en lezen op internet is ‘hot’. Op Iens.nl (restaurants) en Zoover.nl (vakanties) laten veel consumenten hun mening achter. Andere consumenten profiteren daarvan. Veel mensen hechten waarde aan de mening van anderen bij de aanschaf van een product of dienst. Deze trend is ook te zien bij het vinden van een goede hypotheekadviseur, blijkt uit recent onderzoek van IG&H Consulting en Dukers & Baelemans.

Mening van anderen telt
Om een goede adviseur te vinden, gaat 56% te rade bij familie en kennissen. 14% (tweede bron na familie en kennissen) bezoekt hiervoor vergelijkinggsites als Independer.nl. De mening van anderen telt dus zwaar bij het vinden van een goede adviseur.
Dukers & Balemans legde een case voor aan consumenten, waaruit blijkt dat de meeste consumenten (73%) bereid zijn meer te betalen voor een adviseur met een goede klantwaardering en voldoende reviews. Zie onderstaande figuur:

Bron: Consumentenonderzoek IG&H Consulting en Dukers & Baelemans 2010

Slechts 27% van de consumenten kiest in alle gevallen voor de laagste prijs, ook bij een lage waardering. De prijs van het advies speelt dus wel een belangrijke rol. Toch kiest 18% van de consumenten in vrijwel alle gevallen voor het hoogstscorende kantoor, ongeacht de kosten.

Aantal reviews belangrijk
Ook het aantal reviews speelt mee. Voor kantoren met weinig reviews is de minste interesse (21%). Het merendeel van de klanten (48%) verkiest een onbekend kantoor met veel reviews boven een kantoor met een sterke merknaam maar weinig reviews. Meer beoordelingen, meer interesse. Dit onderzoek toont aan dat het verzamelen van zoveel mogelijk reviews en kwaliteitschecks van grote invloed is op het aantal consumenten dat in je kantoor is geïnteresseerd. Gratis kaartjes waarmee je je klanten kunt wijzen op de kwaliteitschecks kunnen helpen bij het verzamelen van zoveel mogelijk beoordelingen. Wil je meer tips ontvangen? Neem dan contact op met Ilona Greeve. Zij helpt je graag.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.