Klanten grote banken minder tevreden over dienstverlening bij spaarrekeningen

Spaarders bij grote banken zijn minder tevreden over hun bank dan spaarders bij kleinere banken. Met name op het aspect prijs/kwaliteitverhouding (value for money) scoren ze beduidend lager. Grote banken als Rabobank, ING, ABN Amro en SNS Bank krijgen voor dit aspect gemiddeld een 6. De top 5 uit het klanttevredenheidsonderzoek van Independer.nl scoort op ‘value for money’ gemiddeld een 8,1. Dat blijkt uit recent onderzoek van Independer.nl

‘Groen’ scoort goed
Spaarbanken met een hoge rente scoren vaak hoog op prijs/kwaliteitverhouding. Dat dit niet altijd opgaat bewijzen de ‘groene’ banken ASN Bank en Triodos Bank. Zij staan op plaats 1 en 3 met respectievelijk een 8,3 en 8,0 voor dit aspect, maar bieden niet de hoogste rentes. Bank of Scotland, die nieuw is in dit onderzoek en de hoogste rente biedt, behaalt een 7,8 op ‘value for money’. Ook de scores op de andere aspecten lopen sterk uiteen. Zo varieert de waardering van het aspect ‘klaarstaan voor de klanten’ van een 6,2 (SNS Bank) tot een 8,3 (Triodos Bank).

Onderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd onder ruim 65.000 bezoekers die op Independer.nl een spaar- of depositorekening vergeleken.Van 16 juni 2010 tot en met 28 mei 2011 gaven zij hun mening over de volgende aspecten:

  • klaarstaan voor klanten
  • snelheid van dienstverlening
  • beloften nakomen
  • ‘value for money’ (prijs-kwaliteitverhouding)

Bekijk alle onderzoeksresultaten.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.