Hoe werkt de prijs-kwaliteit formule?

Independer past op alle modules een prijs-kwaliteit formule toe. We vertellen je graag hoe het werkt.

5 onderdelen
De prijs-kwaliteitverhouding is gebaseerd op vijf onderdelen:

De weging van de verschillende onderdelen vindt plaats in bovenstaande volgorde. De totaalscore telt bijvoorbeeld meer mee dan de prijs. En de prijs telt zwaarder dan het aantal Kwaliteitschecks.

Aantallen
Belangrijk om te weten is dat we een plafond op het aantal reviews en Kwaliteitschecks hebben ingesteld. Hoewel de aantallen reviews (maximaal 25) en Kwaliteitschecks (maximaal 15) maar voor een klein gedeelte meetellen, hebben we rekening gehouden met de kleine kantoren die moeilijk hele grote aantallen kunnen verzamelen. Ook consumenten zullen geen voorkeur meer hebben als zij tussen een kantoor met 30 of 40 beoordelingen kunnen kiezen.

Het maakt voor de prijs-kwaliteit formule dus niet uit of je bijvoorbeeld 25 of 80 reviews hebt. Echter als je 80 reviews hebt tellen deze wel alle 80 mee voor de totaalscore.

 

* De afstand voor landelijke adviseurs wordt in de prijs-kwaliteit formule standaard op 15 kilometer gezet.

Reacties op dit artikel:
  1. Wouter Roepel schreef op 19 June 2012 om 16:35

    Bij welk aantal ligt dit plafond, heeft het voor mij nu nog zin om klanten om een beoordeling te vragen of is mijn plafond bereikt?

  2. Marga Lankreijer-Kos (Independer.nl) schreef op 19 June 2012 om 16:41

    Beste Wouter,

    Uiteraard heeft het zin om je klanten een review of Kwaliteitscheck te vragen! Je cijfer wordt namelijk flink beïnvloed door de leeftijd van beoordelingen. De totaalscore telt zwaar mee in de prijs-kwaliteitformule, zwaarder dan de aantallen.

    De drempel ligt nu op 25 reviews en 15 Kwaliteitschecks. Dit is wel een variabel getal. Mocht het aantal beoordelingen flink oplopen, dan zullen we dit natuurlijk aanpassen.

  3. Jamie Hilgersom schreef op 18 August 2012 om 07:31

    Is de conclusie juist dat er wordt uitgegaan van de meest recente reviews en kwaliteitschecks m.b.t. het plafond?

    En qua recentheid: is hier het moment van beoordelen relevant of het moment waarop het advies is gegeven (waarover wordt beoordeeld…)?

    Is het zo dat de demping op het cijfer van beoordelingen (o.b.v. het landelijk gemiddelde) voor ieder kantoor even zwaar weegt?

    Is een omschrijving kwaliteit-prijs-beoordeling niet passender, gezien het feit dat kwaliteit zwaarder weegt dan de prijs?

    Het blijft jammer dat nergens inzichtelijk is wanneer een kantoor bepaalde kwaliteitschecks heeft ontvangen. M.a.w. de consument wordt informatie onthouden omtrent de mogelijk positieve ontwikkeling op dat gebied. Ik ben van mening dat het (in de tijd steeds) hoger scoren op het gebied van kwaliteit (groei / verbetering) een belangrijke beslissingsfactor is / kan zijn voor consumenten….

  4. Marga Lankreijer-Kos (Independer.nl) schreef op 21 September 2012 om 08:36

    Beste Jamie,

    We hebben je hier al even over gebeld. Toch even een kort antwoord op de vragen in je reactie:

    – Er wordt uitgegaan van de meest recente kwaliteitschecks en reviews, waarbij adviesmaand en datum leidend is.
    – Voor iedereen is de demping hetzelfde. Heb je veel beoordelingen, dan zal je niet veel last of voordeel hebben van de demping.
    – Goede suggestie over de groei van kwaliteit weergeven over de afgelopen tijd. We nemen je suggestie mee in toekomstige siteverbetering.

    Gr. Marga Lankreijer

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.