Hoe wordt de totaalscore berekend?

De totaalscore bestaat uit de resultaten van de review en de Kwaliteitscheck. Deze score wordt alleen op de site getoond als een kantoor minimaal 3 reviews en minimaal 2 Kwaliteitchecks heeft gekregen. Heb je wel beoordelingen, maar nog niet voldoende voor een totaalscore? Dan staat op je profielpagina het gemiddelde cijfer voor beide beoordelingen (review en Kwaliteitscheck) apart vermeld. Op welke manier de totaalscore verder tot stand komt, leggen we je hieronder uit.

Verhouding tussen een Kwaliteitscheck en een review
Voor de berekening van de totaalscore weegt een Kwaliteitscheck 75% mee en een review 25%.

Nieuwe beoordelingen tellen zwaarder mee
Nieuwe beoordelingen tellen zwaarder mee dan oudere beoordelingen. Hoe dit in z’n werk gaat, zie je terug in onderstaande grafiek.

Weging
aantal maanden

Zo zie je dat bijvoorbeeld een nieuwe beoordeling volledig meetelt in de totaalscore en een beoordeling van 1 jaar zal ongeveer voor de helft meetellen. Is een beoordeling bijna 5 jaar oud dan zal deze nauwelijks meer meetellen in de totaalscore.

Beoordelingen tot 1 jaar terug
Een klant kan een review en een Kwaliteitscheck tot één jaar terug invullen. Alle beoordelingen tellen mee voor de totaalscore.

Onderdelen van de Kwaliteitscheck wegen verschillend
De Kwaliteitscheck bestaat uit een aantal onderdelen. Niet ieder onderdeel telt even zwaar mee voor het uiteindelijke cijfer dat je voor de Kwaliteitscheck krijgt. Zo kan het dus zijn dat het ene onderdeel meer of minder weegt.

Is er een onderdeel tijdens het adviesgesprek niet besproken? Dan telt dit zwaar mee
In een adviesgesprek mag niets onbesproken blijven. Zoals bekend, controleert ook de AFM daar streng op. Blijkt uit de Kwaliteitscheck dat er een onderdeel niet aan bod is gekomen? Dan zal het niet behandelen van dit onderdeel meer effect hebben op het cijfer dat je krijgt voor de Kwaliteitscheck.

Dempingsfactor
Independer hanteert bovendien nog een ‘dempingsfactor’ voor een betrouwbare weergave van de totaalscore. Voor de berekening van de totaalscore voegen we een vast aantal van 5 beoordelingen toe aan de beoordelingen van het kantoor. Dit is een vast cijfer. Voor de review dempen we met het cijfer 8, en voor de Kwaliteitscheck met het cijfer 7,4. Vervolgens wordt het gemiddelde berekend. Als een kantoor weinig beoordelingen heeft gekregen, wordt op deze manier een extreem hoge of lage scores ‘gedempt’. Bij veel beoordelingen heeft de demping nauwelijks nog effect.


Reacties op dit artikel:
  1. André Mooijman schreef op 9 July 2012 om 15:52

    Ik ben het niet eens met de de volgende vragen en mogelijkheid tot antwoorden:
    Offerte 5 dagen voor tekenen naar klant gezonden ?. Veeal is dit 3 of 4 dagen, dus NEE als antwoord. Dit is te zwart-wit.Klant moet de offerte en voorwaarden wel ontvangen voor het gesprek !!
    Vraag: heeft u meerdere OFFERTES ontvangen ?. Hier moet komen te staan: BEREKENINGEN van aanbieders. Wij alten diverse berekeningen zien met de voorwaarden van de aanbieders. Klant kiest er vervolgens 1 uit. Nu vult de klant -terecht-NEE in en dat acht ik onterecht.Vraagstelling onjuist !

  2. Marga Lankreijer-Kos (Independer.nl) schreef op 10 July 2012 om 09:57

    Beste André,

    Wij hebben je inmiddels telefonisch even gesproken en ik begreep van mijn collega dat één en ander nu duidelijk is.

    Groet,
    Marga Lankreijer

  3. Jamie Hilgersom schreef op 18 August 2012 om 06:55

    Op welke wijze / met welke weging wordt de prijs nu meegewogen nu dit ook zichtbaar is op de site? Deze informatie is juist, maar m.i. wat verouderd / niet compleet (volledig) vanwege de extra beoordelingsmaatstaf.

  4. Marga Lankreijer-Kos (Independer.nl) schreef op 20 August 2012 om 09:26

    Beste Jamie,
    De totaalscore wordt nog op deze manier berekend. De sortering van de vergelijking is sinds de nieuwe website anders, namelijk op prijs-kwaliteit. Kijk hiervoor bij dit artikel: http://hypotheekadviseur.independer.nl/2012/hoe-werkt-de-prijs-kwaliteit-formule/

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.