Waarom zijn negatieve beoordelingen waardevol?

Betrouwbare beoordelingen en totaalscores zijn heel waardevol voor consumenten. Want op basis daarvan beslissen zij of ze contact met je opnemen of niet. Independer.nl doet er alles aan om de betrouwbaarheid van de beoordelingen en de totaalscore te vergroten. Want hoe betrouwbaarder ze zijn, hoe groter de kans dat consumenten contact met je zoeken.

Beoordelingen en totaalscores worden door consumenten als betrouwbaar gezien als ze voldoen aan de volgende punten:

  • er moeten veel beoordelingen staan
  • de beoordelingen moeten recent zijn
  • de beoordelingen en scores zijn niet alleen positief
  • er moeten ook negatieve beoordelingen zijn geplaatst

Onderzoek naar effect negatieve beoordelingen

De website Marketingfacts publiceerde onlangs de resultaten van een onderzoek naar het effect van negatieve beoordelingen. Het Engelse bedrijf Reevoo, dat het onderzoek uitvoerde, concludeerde dat bezoekers sceptisch zijn als ze alleen maar positieve beoordelingen zien: “Mensen staan van nature sceptisch tegenover sites waarop alleen maar beoordelingen staan met de hoogste scores. We weten allemaal dat er geen product of dienst bestaat die het iedereen altijd naar de zin maakt. Als alle beoordelingen eruit zien alsof ze met de hand zijn geschreven door het marketingteam, wantrouwen consumenten ze. Als jij het vertrouwen van de consument verliest, verlies je omzet”, aldus Reevoo.

Uit het onderzoek bleek ook dat 68% van de consumenten reviews vertrouwt als er zowel goede als slechte scores zijn gegeven. 95% denkt dat er sprake is van censuur of nep-beoordelingen als ze geen slechte beoordelingen zien.

Slechte reviews hebben geen effect

Als consumenten slechte reviews lezen, zoeken ze niet naar een reden om een product of dienst niet aan te schaffen. Ze willen alleen maar weten of ze de juiste keuze maken. Slechte beoordelingen hebben dus geen negatief effect op de lezer. Minder dan 1% van de bezoekers verlaat een webwinkel na het lezen van een slechte review, aldus Marketingfacts.

Het artikel van Marketingfacts en het onderzoek van Reevoo onderstrepen heel duidelijk het belang van negatieve reviews. Vraag dus niet alleen aan tevreden klanten, maar ook aan ontevreden klanten om een beoordeling. En reageer op een negatieve review. Het komt de betrouwbaarheid van jouw kantoor alleen maar ten goede!

Wil je meer lezen over het effect van negatieve reviews, bekijk dan onderstaande links:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/06/hoe-betrouwbaar-zijn-online-reviews/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120112_negatieve_reviews_verhogen_conversie

http://www.emerce.nl/nieuws/de-slag-om-de-klant-reviews-marketing-en-retail

Reacties

Wil je reageren op dit artikel? Doe dat dan hieronder, dan kunnen andere adviseurs ook jouw opmerkingen en/of tips lezen.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.