Tips: Hoe kom je aan beoordelingen?

Wij kunnen ons voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken als je nog niet eerder actief geweest bent met ons model. Hoe zit het met die cijfers en hoe krijg je je klant zo ver om een beoordeling te doen?

Het model in het kort

Een beoordeling bestaat bij ons uit twee delen: een review en een Kwaliteitscheck. Het is ook mogelijk om alleen de review te doen, of alleen de Kwaliteitscheck.

  • Een review is de mening van de klant. Hoe heeft hij of zij het gesprek ervaren, hoe lekker was de koffie en was er een klik. Puur gevoel, en dus subjectief. Telt voor de totaalscore voor 25% mee.
  • De Kwaliteitscheck is een objectieve meting. De klant vult een vragenlijst in, en checkt hiermee of het adviesproces volledig is geweest. Je geeft hier niet je mening en het is geen enquete. Het cijfer telt voor de totaalscore voor 75% mee.


Totaalscore

Je krijgt een totaalscore als je minimaal 3 reviews en 2 Kwaliteitschecks hebt verzameld.  Zoals eerder gezegd: de Kwaliteitscheck weegt zwaarder dan de review: 75%.  Nieuwe beoordelingen wegen bovendien zwaarder dan oudere. Zorg dus altijd voor verse beoordelingen om je totaalscore up to date te houden.

Prijs-kwaliteitformule

Je totaalscore weegt het zwaarst in de prijs-kwaliteitformule. Daarna prijs, vervolgens je aantallen en als laatste afstand. Als je je tarief niet hebt doorgegeven aan ons is het dus niet mogelijk prijs-kwaliteit te berekenen en zal jouw kantoor nog niet goed scoren.

Zijn er regels?

Blijf er uiteraard nooit zelf bij als klanten een beoordeling invullen, en laat klanten dit nooit bij jou op kantoor doen. We hebben een vrij streng fraudebeleid. Vraag ook niet aan je beste vriend of aan familieleden om een beoordeling te doen, deze zullen door ons niet geplaatst worden. Kijk hier voor meer informatie over ons zero-tolerance beleid.

Hoe kom je aan beoordelingen?

  • Het moment van vragen is erg belangrijk. Het beste moment om je klant te vragen de beoordeling in te vullen is tussen advies- en offertefase in. Op dit moment zit alles nog vers in het geheugen, en vóór ondertekening heeft jouw klant er nog belang bij: het is een belangrijke handtekening.
  • Stuur alle klanten van het afgelopen jaar een e-mail met het verzoek om een review te schrijven. Een voorbeeld mail kun je bij ons opvragen. Vraag de Kwaliteitscheck alleen aan nieuwe klanten. (het moet nog vers in het geheugen zitten)
  • Vanaf nu kun je nieuwe klanten vragen de volledige beoordeling (review + Kwaliteitscheck) in te vullen. Wij kunnen een handig linkje voor je maken, die jij naar je klant kunt mailen. Zij landen dan direct bij jouw kantoor in de Kwaliteitscheck (en komen automatisch langs de review)
  • Geef een kaartje mee aan je klant. Dit is een fysieke herinnering om de beoordeling in te vullen. Je kunt de kaartjes bij ons opvragen.
  • Doe de Kwaliteitscheck ook eens zelf, om te zien in hoeverre de vragenlijst matcht met jouw adviesproces. Geef aan dat je aan het testen bent, en bevestig de beoordeling niet.

 

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.