Independer gaat iets nieuws doen

Beste hypotheekadviseur,

Independer breidt uit. We gaan een nieuwe hypotheekmodule toevoegen aan de bestaande modules ‘hypotheken vergelijken’ en ‘zoek adviseur’. Omdat ik me kan voorstellen dat het vragen bij je oproept, wil ik je graag persoonlijk informeren. Met jouw kantoor en de tientallen andere kantoren die in Zoek Adviseur staan heeft Independer een goede relatie. Ik vind het belangrijk dat die zo blijft en daarom leg ik je graag zelf uit wat we gaan doen en wat dit voor jou betekent.

Nieuwe online concepten

Steeds vaker zien we in Nederland nieuwe online hypotheekconcepten opkomen die inspelen op veranderende klantwensen. Denk aan ikbenfrits of bijBouwe. Ook als Independer merken we een toenemende behoefte bij klanten naar meer digitale oplossingen vanwege gemak, snelheid en kosten. Als online dienstverlener proberen we in die behoefte te voorzien. De afgelopen maanden hebben gezien dat een deel van onze klanten zelf online een hypotheek wil afsluiten. Daar gaan we nu verder mee.

Execution only naast Zoek Adviseur

In de tweede helft van 2016 gaan we bezoekers de mogelijkheid bieden om zelf online een hypotheek af te sluiten bij Independer. Voorlopig gaan we alleen starters met een vast contract hierbij helpen die voldoende kennis en ervaring hebben. Zelf online afsluiten is voor maar een beperkte groep consumenten geschikt. De overgrote meerderheid zal zoeken naar een goede hypotheekadviseur. Daarom handhaven wij de module Zoek Adviseur. Wie kiest voor ‘zelf afsluiten’ kan op elk moment beslissen om er toch niet mee verder te gaan. Ook zullen wij klanten waarvoor zelf afsluiten niet geschikt is actief doorverwijzen naar Zoek Adviseur.

Meer bezoek voor Zoek Adviseur

De meeste bezoekers van Zoek Adviseur komen rechtstreeks van Google. Zij belanden dus niet op de pagina waar ze kunnen kiezen tussen zelf afsluiten of een adviseur zoeken. Bovendien zullen we met de nieuwe module nieuwe bezoekers aantrekken waarvan een flink deel uiteindelijk op zoek gaat naar een adviseur. We verwachten dus meer bezoek voor Zoek Adviseur. Tevens verwachten we dat klanten steeds vaker om online advies en ondersteuning van hun hypotheekadviseur zullen vragen. Ook daar zullen we oplossingen voor ontwikkelen.

Vragen of reageren?

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt of op dit nieuws wilt reageren. En ik verwacht ook dat veel adviseurs dat gaan doen. Mijn collega’s Ilona Greeve, Marga Lankreijer en Saskia Schravemade zijn jullie gebruikelijke aanspreekpunt voor Zoek Adviseur. Ook over deze brief kun je met hen contact opnemen. Zij vertellen je graag meer over onze plannen. Reageren kun je ook op ons weblog.

Vriendelijke groet,

Ruud Martens
Algemeen directeur

Reacties op dit artikel:
  1. Nico van Koesveld schreef op 24 April 2016 om 22:40

    Goed initiatief. Nooit verzetten tegen wat de markt vraagt. Bijsturen is wel belangrijk om de kwaliteit hoog te houden en misstanden te voorkomen.

  2. Willem van Dijk, FFP, CFP® schreef op 25 April 2016 om 08:33

    Prima, in het weer groeiende woud van aanbieders, en soms ook producten en een constant veranderende markt willen consumenten keuzes kunnen maken. Echter voor complexe producten is de waarschuwing bij execution only gewenst, niet alleen de kreet “Let op, lenen kost geld!”, maar eigenlijk ook: “Doe het gerust zelf, mits je een second opinion van een erkende adviseur op zak hebt!” De consument moet wel een beetje beschermd worden, zodat ze niet achteraf(tegen zichzelf) hoeven te zeggen: “Had ik het maar geweten, dan had ik het anders gedaan!”.

  3. Financieel Advies Patrick Schmitz schreef op 25 April 2016 om 12:15

    Independer enkele maanden geleden vriendelijk verzocht ons kantoor van de lijst te halen aangezien er zonder toestemming commerciéle activiteiten met onze gegevens worden uitgevoerd zonder onze toestemming.

    Ondanks vele correspondentie en vanuit onze zijde hierop volgende juridische dreiging heeft men hier geen enkele boodschap aan en misbruikt Independer schaamteloos een lacune in de wetgeving om als dominante marktpartij (100% Achmea) goede sier te maken met de gegevens van anderen en dat op landelijke schaal.

    Jaaa als je betaald kom je hogerop in de lijst… !! U begrijpt: we staan een stuk lager…

    De AFM en ACM hebben inmiddels een uitgebreide melding ontvangen. Collega ‘s: wordt wakker !!

    Ongelofelijke arrogantie wordt hier ten toon gespreid. Jammer dat de politiek weer eens achter feiten aan loopt om dit aan te pakken.

    • Marga Lankreijer-Kos (Independer.nl) schreef op 26 April 2016 om 09:40

      Beste Patrick,

      Het klopt inderdaad dat we hierover contact hebben gehad en dat we kantoren die nog actief zijn in het adviseren van hypotheken niet van onze website afhalen. Bezoekers kunnen zelfs zelf een kantoor toevoegen op onze website. Uiteraard moeten contactgegevens en tarieven wel kloppen en kun je het gratis extranetabonnement opzeggen. Dan worden alleen naam, adres, woonplaats getoond. Deze optie staat voor jouw kantoor nog open.

      Wat echter niet klopt is dat we kantoren tegen betaling hoger ranken. De ranking van het zoekresultaat staat volledig los van de betaalde dienst die we bieden; het plusabonnement. Hier vind je meer informatie over het tot stand komen van de ranking: http://hypotheekadviseur.independer.nl/2012/hoe-wordt-mijn-positie-bepaald/

      Groet,

      Marga Lankreijer
      Independer

      • Paul de Wildt schreef op 12 July 2016 om 17:23

        Independer doe niet zo zielig, als dit kantoor er af wil doe dat dan gewoon en zet er op dat dit kantoor niet wil beoordeeld worden bij Independer

  4. Paul de Wildt schreef op 2 May 2016 om 12:05

    Nog geen jaar geleden vroeg ik nog gaan jullie zelf nog in hypotheken doen zoals vroeger. Nee hoor beloofde ze mij bij independer tijdens een bezoek aan ons kantoor en vooral veel mensen naar site te sturen.

  5. René Lünnemann schreef op 13 July 2016 om 10:33

    Hoe goed je ook opgeleid bent en/of denkt het zelf te weten, de hypotheekmarkt is een specialisme. Het moet niet (teveel) gaan over de prijs, maar wat je ervoor krijgt. Temeer het om veel geld gaat en klanten een passend advies behoren te krijgen :

    1. Waarom een bepaalde hypotheekvorm? Of combinatie van.
    2. Welke rentevastperiode is passend. Een renteknip kan ook een passend advies
    zijn. In hoeverre wil de klant de komende jaren extra aflossen?
    3. Oversluiters en doorstromers zijn extra complex.
    4. Wat zijn passende voorwaarden voor de klant. Denk aan mogelijkheid
    tussentijdse aanpassing risicoklasse en wat dat betekent. Verhuisvoorwaarden
    etc.
    5. De adviseur brengt ook de diverse inkomensrisico’s in kaart. Vaak op basis
    van NBI. Bij diverse scenario’s. Complex dus.
    6. Klant heeft vaak goede begeleiding nodig.
    7. Zorgplicht. Ook na afsluiten.

    Het lijstje is in principe nog uitgebreider, maar het toont aan dat bij complexe financiële producten de klant eigenlijk goed advies nodig heeft met goede begeleiding. En ja, dat kost geld. Het signaal afgeven dat Execution Only
    voor een groep klanten ook geschikt is vind ik te makkelijk. Klanten weten veelal niet wat een dergelijk traject omvat en wat zij missen door advies te ontwijken. Een vorm van latente behoefte.

    Ik geloof wel in samen. De klant veel zelfwerkzaamheid laten verrichten waarbij de adviseur actief coacht.

    Het is ook bedenkelijk vanuit de AFM dat er veel eisen worden gesteld aan adviespraktijken, maar dat parallel eraan Execution Only ook moet kunnen. Het signaal zal uitmonden in een steeds groter wordende groep klanten die denkt dat dit een geschikt distributiekanaal is. Als mijn buurman het kan…

    We moeten als branche veel vertrouwen herwinnen. Laten we niet de valkuilen opzoeken.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.